Hvordan fungerer Nabostylisten
Innholdsliste:
-Hjelpeartikler
Fordeler
Få en plass å vise navnet ditt og dine ferdigheter på! Nabostylisten er Norges eneste plattform med kun fokus på skjønnhetstjenester.
Nå ut til flere og nye kunder ved å utlyse tjenestene dine på nabostylisten.no, og ved å reise til kundens plassering.
Vi ordner med betaling, slik at du alltid får betalt for tjenestene du utfører. Du får også tilsendt bilag for inntekten din hver måned.
Hold enkelt styr på bookingene dine og kalenderen din i din stylistprofil
Kommuniser med kunden via nabostylistens chat-funksjon
Motta tips og ulike tilbud/nyheter fra Nabostylisten om hvordan du kan nå ut til flere kunder og få mer ekspertise og erfaring.
Vi tar oss av markedsføringen av deg og dine tjenester!Det er ingen faste kostnader ved å bruke nabostylisten. Nabostylisten trekker kun en andel på 20% dersom du får en booking.
Registrering
Registrer deg som “selvstendig stylist” dersom du jobber for deg selv.
Skriv inn e-post og telefonnummer som kontoen kobles opp mot. Du vil så få tilsendt en engangskode til å logge inn med. Dette vil du få hver gang du skal logge inn på Nabostylisten, og du trenger dermed ikke å opprette et passord.
Legg til din base-adresse og velg om du ønsker å utføre tjenestene dine hos deg eller reise til kundens plassering, eventuelt begge deler.
Velg hvor langt du er villig til å reise for å utføre dine tjenester. Dette kan være alt i fra 5 km til hele landet. Dersom du ikke vil utføre tjenester på kundens plassering vil du ikke få opp dette steget.
Fyll inn hvilke tjenester du tilbyr. Legg til bilde, beskrivelse, pris og hvor lang tid det tar å utføre tjenesten. Dersom du ikke legger til en beskrivelse vil en standard beskrivelse bli satt.
Trykk på “publiser” for å lansere tjenestene dine på nettsiden og ta i mot bookinger.
Du vil få opp et vindu hvor du kan verifisere deg med Bank ID. For å utlyse eller bestille tjenester på nabostylisten må du være verifisert med Bank ID. Dette er et sikkerhetstiltak vi gjør med alle våre brukere.
Siste steg i registreringsprosessen er å koble seg opp mot Stripe som er vår betalingsleverandør. Du blir dirigert til stripe etter at du har verifisert deg med Bank ID. Her skriver du inn www.nabostylisten.no som nettsted, fyller inn kontaktinformasjon og IBAN nummeret ditt slik at du kan motta betaling for arbeidet du utfører. IBAN-nummer er det internasjonale bankkonto-nummeret ditt. Dette finner du under detaljer for kontoen din i nettbanken din.
Profilinnstillinger og personalisering
I menyen øverst til høyre på nettsiden kan du finne oversikt over de ulike innstillingene og tilgangene dine.
Under “administrer profil” kan du endre e-post adressen tilknyttet kontoen din, endre baseadressen din og valgene for reiseoppdrag. Når du verifiserer kontoen din med Bank ID vil navnet ditt fylles inn automatisk. På grunn av sikkerhet er det ikke mulig å endre navnet ditt manuelt.
Her kan du også endre eller legge til en biografi som vises på profilen din for kunder. Fortell gjerne litt om deg selv og din erfaring/spesialiteter.
Legg til et profilbilde slik at kundene har et ansikt å kjenne igjen. Det vil gjøre at kundene dine føler seg mer velkommne til profilsiden din også :)
Du kan også legge til linker til sosiale medier som for eksempel instagramkontoen din.
Notifikasjoner
Vi sender ut notifikasjoner og varsler om bookingene dine både på e-post og sms. Under fanen “notifikasjoner” kan du slå av sms eller epost varslinger.
Under fanen “arbeidsdager” kan du velge dager og tidspunkt du ønsker å jobbe på, og sette inn ferier og fridager. Kunder kan ikke sende bookingforespørsler på dager eller tidspunkt du har slått av.
Under fanen “inntekter” kan du se hvor mye du har tjent på nabostylisten og sortere etter dato.
Du kan alltids redigere tjenestene dine når du vil under fanen “tjenester”.
Under fanen “Bookinger” kan du se forespørsler og godta de. Du kan også se planlagte bookinger og gjennomførte bookinger.
Under fanen “Chat” kan du se meldinger fra kunder og svare dem. Det er også mulig å sende bilder i chatten. Chatten åpnes når en kunde sender deg en forespørsel.
Hva gjør jeg når jeg får en forespørsel?
Alle forespørsler må bli godkjent innen 24 timer.
Du vil få en sms og en e-post når du mottar en booking-forespørsel fra en kunde. Gå inn på nabostylisten.no og trykk på fanen “bookinger” i menyen ved profil-ikonet ditt. Deretter trykker du på “må bekreftes” fanen, her finner du alle dine booking forespørsler. Her kan du velge å godta eller avslå forespørselen. Dersom du ikke godtar eller avslår forespørselen vil den automatisk bli kansellert 24 timer etter at den ble sendt fra kunden.
Når du har godtatt en bookingforespørsel vil den automatisk flytte seg til “planlagte” fanen. Og kunden vil få beskjed på sms at bookingen er godkjent.
Du kan sende bilder og meldinger i chatten med kunden fra du har mottatt en forespørsel.
Betaling
Vi bruker Stripe som betalingsleverandør. Når du lager en profil hos nabostylisten blir du dirigert til nettsiden stripe for å koble deg til slik at du kan motta betalingen din hver måned.
“Stripe” vil overføre pengene du har tjent en gang i måneden.
Dersom du for eksempel har levert tjenester i august måned, vil du få utbetalt pengene for august i løpet av første uken i september.
Du vil da også få ett dokument som viser MVA-andel og hvor mye du har tjent, slik at du har dokumentasjon til regnskapet ditt.
Nabostylisten tar 20% av alle bookinger for formidlingstjenesten vi tilbyr. Du som stylist sitter da igjen med 80% av summen for tjenesten.
MVA blir fordelt i samme prosentsats, du betaler dermed 80% av mva summen for tjenesten inn til staten og Nabostylisten betaler 20% inn til staten. Du må dermed være registrert i merverdiavgiftsregisteret for å utlyse dine tjenester på nabostylisten.no. Vi anbefaler å forhåndsregistrere seg i merverdiavgiftsregisteret.
Kansellering og refusjon
Kunder og stylister kan avbestille bookinger frem til 24 timer før tjenestens starttid. Ved avbestilling innen 24 timer, vil kjøper få refundert hele beløpet for tjenesten.
Dersom kunden kansellerer en booking mindre enn 24 timer før timen, vil hele beløpet bli trukket fra kunden og du vil få betalt som om timen ble utført. Dette er for å sikre at stylister får betalt for tiden de har satt av.
Dersom du som stylist kansellerer en booking mindre enn 24 timer til tjenestens start-tid vil kunden få hele beløpet refundert.
Om det skulle oppstå konflikt eller misnøye etter gjennomført booking, må kjøper kontakte Nabostylistens kundeservice. Nabostylisten vil håndtere saken og refundere beløp etter skjønn.
Du som stylist kan også kontakte oss på kundeservice@nabostylisten.no dersom du har en henvendelse.
Fordeler
Få en plass å vise salongens navn og ferdigheter på! Nabostylisten er Norges eneste plattform med kun fokus på skjønnhetstjenester. Navnet til salongen din står skrevet ved enhver stylist som jobber under din salong.
Det er ingen faste kostnader ved å bruke nabostylisten. Nabostylisten trekker kun en andel på 20% dersom du får en booking.
Utvid salongen uten å måtte utvide fysisk. Stylister kan jobbe under din salong på frilansbasis, du trenger dermed ikke å ansatte stylistene, men de vil ha god nytte av å være tilknyttet din salong, ditt rykte og salongen kan dele erfaring og kunnskap med stylisten.
Nå ut til flere og nye kunder ved å utlyse tjenester på nabostylisten, og ved å reise til kundens plassering.
Du trenger ikke å fakturere kunden eller ha en betalingsløsning- det fikser plattformens betalings-leverandør stripe.
Stylistene kan enkelt holde styr på bookinger og kalenderen sin i stylist profilen sin. Kommuniser med kunden via nabostylistens chat-funksjon
Ha oversikt over stylistenes tjenester og priser.
Velg hvilken andel salongen skal ta for stylistens tjenester.
Motta tips og ulike tilbud/nyheter fra nabostylisten om hvordan du kan nå ut til flere kunder og få mer eksponering.
Vi tar oss av markedsføringen!
Registrering
Registrer først salongen din.
Trykk på “bli stylist” og deretter “jeg driver salong/klinikk”.
Her følger du stegene for å registrere salongen din på nabostylisten og koble deg opp mot stripe som er vår betalingsleverandør. Alle som bruker Nabostylisten må verifisere identiteten sin med Bank ID. Dette er et sikkerhetstiltak for stylister og kunder.
Når du har registrert salongen din kan du invitere stylister til å jobbe under din salong på plattformen. Dette gjør du ved å trykke på fanen “tjenester” og skrive inn epostadressen til stylisten i boksen “inviter stylist”.
Stylistene kan verifisere seg ved å følge lenken som blir sendt til de på e-post. De kobler seg også opp mot betalingsløsningen Stripe slik at de også får utbetalt deres andel hver måned.
Salongen oppretter selv tjenestene som stylistene tilbyr, laster opp bilder, legger til pris og beskrivelse av tjenestene.
For å logge inn på kontoen din trenger du kun å benytte telefonnummer og en kode som du får tilsendt på sms. Du trenger dermed ikke å lage et passord. Stylisten vil selv ha tilgang på å besvare booking-forespørsler og chatte med kunden.
Salongen bestemmer selv hvilken andel stylisten skal få av bookingene, nabostylisten tar 20% andel av bookingen. Hvilken avtale salongen har med stylisten er utenfor nabostylistens ansvarsområde.
Betaling
Vi bruker Stripe som betalingsleverandør. Når du lager en profil hos nabostylisten blir du dirigert til nettsiden stripe for å koble deg til slik at du kan motta betalingen din hver måned.
“Stripe” vil overføre pengene du har tjent en gang i måneden.
Dersom du for eksempel har levert tjenester i august måned, vil du få utbetalt pengene for august i løpet av første uken i september.
Du vil da også få ett dokument som viser MVA-andelen og hvor mye du har tjent, slik at du har dokumentasjon til regnskapet ditt.
Salongen og stylistenen må selv komme til enighet om hvor stor andel stylisten skal få og hvor stor andel salongen skal ta. Nabostylisten tar 20% andel av bookingen for formidlingstjenesten vi tilbyr. Hvilken avtale salongen har med stylisten er utenfor nabostylistens ansvarsområde.
Dersom en stylist er både ansatt i en salong og samtidig jobber frilans på nabostylisten, vil stylisten få lønn etter ansettelsesavtalen og samtidig få provisjonsbetalt etter frilansoppdragene dersom ikke annet er avtalt.
MVA blir fordelt i samme prosentsats som inntekten, Nabostylisten betaler 20% inn til staten og salongen og stylisten betaler MVA for sin andel inn til staten. Du må dermed være registrert i merverdiavgiftsregisteret for å utlyse dine tjenester på nabostylisten.no. Vi anbefaler å forhåndsregistrere seg i merverdiavgiftsregisteret.
Kansellering og refusjon
Kunder og stylister kan avbestille bookinger frem til 24 timer før tjenestens starttid.Ved avbestilling innen 24 timer, vil kjøper få refundert hele beløpet for tjenesten.
Dersom kunden kansellerer en booking mindre enn 24 timer før timen, vil hele beløpet bli trukket fra kunden og du vil få betalt som om timen ble utført.
Dette er for å sikre at stylister får betalt for tiden de har satt av.
Dersom du som stylist kansellerer en booking mindre enn 24 timer til tjenestens start-tid vil kunden få hele beløpet refundert.
Om det skulle oppstå konflikt eller misnøye etter gjennomført booking, må kjøper kontakte Nabostylistens kundeservice. Nabostylisten vil håndtere saken og refundere beløp etter skjønn.
Du som salong kan også kontakte oss på kundeservice@nabostylisten.no dersom du har en henvendelse.
Hva gjør jeg når jeg får en forespørsel?
Alle forespørsler må bli godkjent innen 24 timer. Det er stylisten selv som må godkjenne forespørselen.
Stylisten vil få en sms og en e-post når h*n mottar en booking-forespørsel fra en kunde. Slik håndterer stylistene booking-forespørsler:
Gå inn på nabostylisten.no og trykk på fanen “bookinger” i menyen ved profil-ikonet ditt. Deretter trykker du på “må bekreftes” fanen, her finner du alle dine booking forespørsler. Her kan du velge å godta eller avslå forespørselen. Dersom du ikke godtar eller avslår forespørselen vil den automatisk bli kansellert 24 timer etter at den ble sendt fra kunden.
Når du har godtatt en bookingforespørsel vil den automatisk flytte seg til “planlagte” fanen. Og kunden vil få beskjed på sms at bookingen er godkjent.
Stylisten kan sende bilder og meldinger i chatten med kunden fra h*n har mottatt en forespørsel.
Profil innstillinger og personalisering
Under “administrer profil” kan du endre e-postadressen tilknyttet kontoen din og endre base-adressen din. Når du verifiserer kontoen din med Bank ID vil navnet ditt fylles inn automatisk. På grunn av sikkerhet er det ikke mulig å endre navnet ditt manuelt.
Notifikasjoner
Vi sender ut notifikasjoner og varsler om bookingene dine både på e-post og sms. Under fanen “notifikasjoner” kan du slå av sms eller epost varslinger.
Stylistene styrer sine egne arbeidsdager og legger ut ledige timer på nabostylisten via kontoen deres. Du som salongeier kan selv avtale med stylisten hvilke arbeidstider stylisten skal tilby.
Under fanen “inntekter” kan du se hvor mye du og stylistene dine har tjent på nabostylisten og sortere etter dato.
Du kan alltids redigere tjenestene dine når du vil under fanen “tjenester”.
Fordeler
Det er gratis å bruke nabostylisten for deg som kunde!
Få oversikt over hvem som tilbyr skjønnhetstjenester i ditt område- alt på en plass!
Sammenlign priser, tid, tilgjengelighet og bilder på en og samme platform
Få tjenesten utført hvor du vil, for eksempel i ditt hjem, ditt kontor, gamlehjem, hotell eller hos en venn. Slipp reisen til og fra salongen og parkeringen.
Book, betal og chat med stylisten via profilen din på nabostylisten.
Hvordan sende en forespørsel
Trykk på “book her” for å komme til utvalget av stylister på nabostylisten. Her kan du filtrere kategori, tjeneste, pris, dato, tid, sted og søke på stylist. Trykk på tjenesten for å komme til stylistens bookingside.
Velger den tjenesten du ønsker å bestille ved å trykke på “legg til” på stylistens booking profil og trykk på “neste”.
Velg dato og start-tid og trykk på “neste”. Det er mulig å booke en tjeneste opptil to år frem i tid. Her kan du også skrive en melding til stylisten om du ønsker det.
Skriv inn adressen for stedet du ønsker at tjenesten skal bli utført på, eller velg stylistens sted. Det er opp til stylisten å velge om h*n ønsker å tilby tjenester på din lokasjon, sin egen lokasjon eller begge deler.
Trykk “gå til betaling”. Du blir nå dirigert til Stripe som er vår betalingsleverandør.
Skriv inn kort-informasjonen din og trykk på lagre slik at betalingen kan gjennomføres 24 timer før tjenesten blir utført. Du blir ikke trekt noe beløp for å sende en bookingforespørsel.
Etter at du har lagret betalingsinformasjonen din vil du komme til en side hvor det står at forespørselen er sendt.
Stylisten ser gjennom forespørselen din og godkjenner den innen 24 timer. Dersom stylisten ikke godkjenner forespørselen din innen 24 timer vil bookingen automatisk bli kansellert.
Registrering
Trykk på “logg inn” på hjemmesiden og velg “jeg vil kjøpe tjenester”.
Derette registrerer du deg med mail og telefonnummer.
Du vil så få tilsendt en engangskode til å logge inn med. Dette vil du få hver gang du skal logge inn på Nabostylisten, og du trenger dermed ikke å opprette ett passord.
Etter at du har registrert din bruker vil du få opp et valg om å verifisere deg med Bank ID. For å bestille tjenester på nabostylisten må du være verifisert med Bank ID.
Dette er et sikkerhetstiltak vi gjør med alle våre brukere.
Nå kan du trykke på profil-ikonet ditt øverst i høyre hjørne på hjemmesiden og videre trykke på “profil”. Her kan du legge til adresser og lagre dem som “hjem”, “kontor” og lignende. Du kan også laste opp et profilbilde.
Betaling
Prisene du ser på nettsiden er totalprisen. Det forekommer ingen ekstra kostnader for reise.
Betaling for tjenestene blir gjort automatisk 24 timer før avtaletimen din. Du kan dermed sende booking-forespørsler gratis, og kansellere bookinger kostnadsfritt opptil 24 timer før tjenesten skal bli utført.
Eksempel: Dersom du sender en forespørsel om en time som skal bli utført 3.mars kl 10:00, vil betalingen for denne timen bli trekt 2.mars kl 10:00.
I booking prosessen vil du bli videresendt til nettsiden “Stripe” som er vår betalingsløsning. Her må du fylle inn betalingsinformasjonen din slik at systemet kan utføre betalingen automatisk 24 timer før timen din. Her kan du også lagre kort informasjonen din til neste gang du booker en tjeneste.
Kansellering og refusjon
Du kan kansellere en booking kostnadsfritt opptil 24 timer før bookingen skal utføres.
Dersom du kansellerer en booking mindre enn 24 timer til bookingen skal utføres vil du bli belastet hele beløpet og det er ikke mulig å få beløpet refundert . Dette er for at stylisten ikke skal tape inntekten sin, da de ikke vil kunne få inn en ny kunde på kansellert tidsrom på så kort varsel.
Om det skulle oppstå konflikt eller misnøye etter gjennomført booking, må kjøper kontakte Nabostylistens kundeservice på epost kundeservice@nabostylisten.no. Nabostylisten vil håndtere saken og refundere beløp etter skjønn.
Chat
Du kan sende bilder og meldinger til stylisten din i chatten på nabostylisten. Denne finner du dersom du trykker på mine bookinger i menyen og deretter trykker på chat-ikonet på bookingen det gjelder.
Du finner også chattene dine snart i en egen meny som heter chat/meldinger.
Du kan sende meldinger til stylisten dersom du har sendt en booking-forespørsel.
Favoritter
Dersom du har opprettet en profil på nabostylisten kan du lagre tjenester du liker. Da trykker du på hjerte-ikonet øverst i høyre hjørnet av bildet til tjenesten. Du finner da alle dine lagrede tjenester under fanen “favoritter” i menyen.
Varslinger og notifikasjoner
Vi sender ut notifikasjoner og varsler om bookingene dine både på epost og sms.
Under fanen “Varsler” kan du slå av sms eller epost varslinger.
Profil-instillinger
Trykk på “administrer profil” under navnet ditt i menyen øverst til høyre for å komme til profil-instillingene dine.
Her kan du endre epost adressen din, velge kjønn og legge til eller endre adresser.
Navnet ditt fylles inn automatisk etter at du har verifisert identiteten din med Bank ID. Dette er et sikkerhetstiltak som alle på nabostylisten må fullføre.
Det er ikke mulig å endre telefonnummeret som er koblet opp til profilen din, da dette er koblet opp til Bank ID verifiseringen av identiteten din.
Gir nabostylisten meg flere kunder dersom jeg lager en profil?
SVAR: Vi gir råd og veiledning slik at stylistene kan nå ut til flere kunder, som for eksempel hvilken pris du bør ta, hvilke tjenester og bilder du bør ha og hvordan vi ellers kan tilrettelegge for deg på plattformen.
Ellers bruker vi flittig våre sosiale medie plattformer for å fronte stylister og deres tjenester. I et kundeperspektiv er også nabostylisten laget for at kunder kan få overblikk over de ulike stylistene og tjenestene som finnes i området så det er også mange kunder som er innom plattformen og sjekker ut stylistene. Dersom du lager en bruker på nabostylisten og utlyser tjenestene dine vil du da få en plass å vise deg på som også vil tiltrekke nye kunder. Vi får også mange henvendelser fra kunder som vi matcher med riktig stylist!
Koster det noe å ha en stylistbruker på nabostylisten?
SVAR: Det koster ingenting å ha en bruker på nabostylisten. Vi trekker kun 20% av bookingene. Dersom du ikke har inntekt vil du dermed ikke ha noen kostnader på nabostylisten.
Hvorfor må jeg verifisere meg med BankID?
SVAR: Alle som bruker nabostylisten må verifisere identiteten sin med BankID.Dette er et sikkerhetstiltak vi gjør slik at ingen kan utgi seg for å være noen andre.Dette gjelder både stylister og kjøpere.
Hva er IBAN-nummer?
SVAR: IBAN-nummer er det internasjonale nummeret til bankkontoen din. Alle bankkontoer har et IBAN-nummer og dette blir brukt ved internasjonale overføringer/betalinger.
Hvordan finner jeg mitt IBAN-nummer?
SVAR: IBAN-nummeret til kontoen din finner du i nettbanken din ved å trykke på detaljer/informasjon om kontoen din. Du kan også finne det på hjemmesiden til banken din, her heter det IBAN kalkulator. Da skriver du inn kontonummeret ditt så vil resultatet vise tilhørende IBAN-nummer.
Hvordan får jeg betalt for tjenestene jeg gjør?
SVAR: Kunden betaler for bookingen 24 timer før tjenesten blir utført. I starten av hver måned vil du som stylist få utbetalt din andel inkludert MVA for jobbene du har gjort i forrige måned. Vi bruker Stripe som vår betalingsløsning, dette er en trygg betalingsplattform.
Hvordan kobler jeg profilen min opp mot Stripe?
SVAR: Når du publiserer tjenestene dine vil du få spørsmål om å verifisere deg med BankID og koble deg opp mot stripe. Disse stegen må fullføres før du kan publisere tjenestene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å følge stegene, så dirigerer systemet deg til stripe og tilbake igjen til nabostylisten når registreringen er ferdig.
Hvordan verifiserer jeg profilen min med BankID?
SVAR: Når du publiserer tjenestene dine vil du få spørsmål om å verifisere deg med BankID og koble deg opp mot stripe. Disse stegen må fullføres før du kan publisere tjenestene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å følge stegene, så dirigerer systemet deg til BankID pop-up vinduet slik at du kan fullføre verifiseringen.
Hvor finner jeg chatten med kunden min?
SVAR: Du kan finne meldingsloggen din to steder. Enten trykker du på “chat” i menyen under profil-ikonet ditt. Her finner du alle samtalene du har med kunder og du kan trykke på dem for å skrive og sende meldinger til kunder. Her kan du også sende bilder. Du kan også trykke på “mine bookinger” og trykke på chat-ikonet på bookingen det gjelder for å bli videreført til chatten.
Hvordan lager jeg en stylist-profil?
SVAR: Trykk på bli stylist på hjemmesiden og velg jeg er selvstendig stylist. Deretter følger du stegene for å lage en profil. Du kan lese mer om dette i hjelpe-artikkelen “registrering” under fanen stylist.
Hvem rydder opp etter at tjenesten er utført i for eksempel et hjem eller hotell?
SVAR: Det er ingen satte regler på hvem som har ansvaret for å rydde opp. Med det sakt er det profesjonelt å rydde opp etter seg etter at en tjeneste er utført. Kunden setter også pris på dette og det er mer sannsynlig at kunden er fornøyd med tjenesten din og booker deg igjen samt anbefaler deg videre til andre. Tips: Du kan enkelt ha med deg en liten søppelpose til for eksempel brukte q-tips og bomullspads. For frisører kan det også være genialt å ta med seg en liten håndstøvsuger for hårene på gulvet. Våtservietter er også supert å ha med for å dra over bordet etter at du har vært der.
Hva skjer dersom kunden ikke betaler?
SVAR: Kunden betaler for timen 24 timer før tjenesten utføres. Dersom betalingen ikke går gjennom vil timen automatisk bli kansellert og tidspunktet vil bli åpnet for nye kunder å booke.
Hvor lang tid har jeg på å godta en forespørsel?
SVAR: Fra du mottar en forespørsel har du 24 timer på å godta forespørselen. Etter at 24 timer har utløpt vil timen automatisk bli kansellert dersom du ikke har akseptert forespørselen.
Hva skjer dersom kunden booker feil tjeneste?
SVAR: Dersom kunden booker feil tjeneste kan kunden eller stylisten kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no og forklare hvilken tjenste som ble bestillt og hvilken tjeneste kunden skulle ha betalt for. Nabostylisten teamet vil behandle saken og utføre riktig betaling slik at både kunden og stylisten blir fornøyd.
Kan kunden endre bookingen sin?
SVAR: Kunden kan dessverre ikke endre bookingen sin, dette er noe vi ønsker å implementere i fremtiden og jobber med en løsning. I mellomtiden kan kunden eller stylisten kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no slik at vi kan løse problemet.
Gir nabostylisten meg flere kunder dersom jeg lager en profil?
SVAR: Vi gir råd og veiledning slik at salonger og stylister kan nå ut til flere kunder, som for eksempel hvilken pris du bør ta, hvilke tjenester og bilder du bør ha og hvordan vi ellers kan tilrettelegge for deg på plattformen.
Ellers bruker vi flittig våre sosiale medie plattformer for å fronte salonger/stylister og deres tjenester. I et kundeperspektiv er også nabostylisten laget for at kunder kan få overblikk over de ulike salongene/stylistene og tjenestene som finnes i området dermed er det også mange kunder som er innom plattformen og sjekker ut stylistene. Dersom du lager en bruker på nabostylisten og utlyser tjenestene dine vil du da få en plass å vise deg på som også vil tiltrekke nye kunder. Vi får også mange henvendelser fra kunder som vi matcher med riktig stylist!
Koster det noe å ha en salongbruker på nabostylisten?
SVAR: Det koster ingenting å ha en bruker på nabostylisten. Vi trekker kun 20% av bookingene. Dersom du ikke har inntekt vil du dermed ikke ha noen kostnader på nabostylisten.
Hvorfor må jeg verifisere meg med BankID?
SVAR: Alle som bruker nabostylisten må verifisere identiteten sin med BankID. Dette er et sikkerhetstiltak vi gjør slik at ingen kan utgi seg for å være noen andre. Dette gjelder både stylister, salonger og kjøpere.
Hva er IBAN-nummer?
SVAR: IBAN-nummer er det internasjonale nummeret til bankkontoen din. Alle bankkontoer har et IBAN-nummer og dette blir brukt ved internasjonale overføringer/betalinger.
Hvordan finner jeg mitt IBAN-nummer?
SVAR: IBAN-nummeret til kontoen din finner du i nettbanken din ved å trykke på detaljer/informasjon om kontoen din. Du kan også finne det på hjemmesiden til banken din, her heter det IBAN kalkulator. Da skriver du inn kontonummeret ditt så vil resultatet vise tilhørende IBAN-nummer.
Hvordan får jeg betalt for tjenestene stylistene mine gjør?
SVAR: Kunden betaler for bookingen 24 timer før tjenesten blir utført. I starten av hver måned vil du som salong få utbetalt din andel inkludert MVA for jobbene stylistene under din salong har utført i forrige måned. Vi bruker Stripe som vår betalingsløsning, dette er en trygg betalingsplattform.
Kan jeg velge prosentsatsen til stylistene tilkoblet min salong?
SVAR: Ja, når du inviterer stylister og setter opp tjenestene dine får du også velge hvor stor andel stylistene skal få av hver booking. Nabostylisten sin andel er 20%. Det er viktig at du har avtalt med stylisten på forhand hvor stor prosentsats du kan tilby stylisten.
Hvordan kobler jeg profilen min opp mot Stripe?
SVAR: Når du publiserer tjenestene dine vil du få spørsmål om å verifisere deg med BankID og koble deg opp mot stripe. Disse stegen må fullføres før du kan publisere tjenestene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å følge stegene, så dirigerer systemet deg til stripe og tilbake igjen til nabostylisten når registreringen er ferdig.
Hvordan verifiserer jeg profilen min med BankID?
SVAR: Når du publiserer tjenestene dine vil du få spørsmål om å verifisere deg med BankID og koble deg opp mot stripe. Disse stegen må fullføres før du kan publisere tjenestene dine. Det eneste du trenger å gjøre er å følge stegene, så dirigerer systemet deg til BankID pop-up vinduet slik at du kan fullføre verifiseringen.
Hvordan lager jeg en salong-profil?
SVAR: Trykk på bli stylist på hjemmesiden og velg “Jeg driver salong/klinikk”. Deretter følger du stegene for å lage en profil. Du kan lese mer om dette i hjelpe-artikkelen “registrering” under fanen salong.
Hvem rydder opp etter at tjenesten er utført i for eksempel et hjem eller hotell?
SVAR: Det er ingen satte regler på hvem som har ansvaret for å rydde opp. Med det sakt er det profesjonelt å rydde opp etter seg etter at en tjeneste er utført. Kunden setter også pris på dette og det er mer sannsynlig at kunden er fornøyd med tjenesten din og booker deg igjen samt anbefaler deg videre til andre. Tips: Du kan enkelt ha med deg en liten søppelpose til for eksempel brukte q-tips og bomullspads. For frisører kan det også være genialt å ta med seg en liten håndstøvsuger for hårene på gulvet. Våtservietter er også supert å ha med for å dra over bordet etter at du har vært der.
Hva skjer dersom kunden ikke betaler?
SVAR: Kunden betaler for timen 24 timer før tjenesten utføres. Dersom betalingen ikke går gjennom vil timen automatisk bli kansellert og tidspunktet vil bli åpnet for nye kunder å booke.
Hvor lang tid har stylisten på å godta en forespørsel?
SVAR: Fra stylisten mottar en forespørsel har h*n 24 timer på å godta forespørselen. Etter at 24 timer har utløpt vil timen automatisk bli kansellert dersom stylisten ikke har akseptert forespørselen.
Hva skjer dersom kunden booker feil tjeneste?
SVAR: Dersom kunden booker feil tjeneste kan kunden eller stylisten/salong kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no og forklare hvilken tjenste som ble bestillt og hvilken tjeneste kunden skulle ha betalt for. Nabostylisten teamet vil behandle saken og utføre riktig betaling slik at både kunden og stylisten/salongen blir fornøyd.
Kan kunden endre bookingen sin?
SVAR: Kunden kan dessverre ikke endre bookingen sin, dette er noe vi ønsker å implementere i fremtiden og jobber med en løsning. I mellomtiden kan kunden eller stylisten/salongen kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no slik at vi kan løse problemet.
Hvorfor må jeg verifisere meg med BankID?
SVAR: Alle som bruker nabostylisten må verifisere identiteten sin med BankID. Dette er et sikkerhetstiltak vi gjør slik at ingen kan utgi seg for å være noen andre. Dette gjelder både stylister og kjøpere.
Koster det noe å ha en bruker på nabostylisten?
SVAR: Det koster ingenting å ha en bruker på nabostylisten. Du betaler kun for tjenester du kjøper.
Hvordan kansellerer jeg timebestillingen min?
SVAR: Dersom du må kansellere en booking kan du gjøre dette på profilen din. Trykk på fanen “mine bookinger” i menyen under profil-ikonet ditt og finn bookingen det gjelder. Her har du en knapp du kan trykke på som heter kanseller.
Hvorfor betaler jeg i forkant?
SVAR: Du betaler for bookingen din 24 timer før tjenesten blir utført. Når du sender en bookingforespørsel legger du kun igjen kortinformasjon slik at systemet kan gjennomføre betalingen automatisk i etterkant. Vi tar betaling før tjenesten utføres for å sikre at stylisten får betalt for utført arbeid og for å hindre svindelforsøk.
Kan jeg sende meldinger til stylisten? Isåfall, hvor?
SVAR: Ja, du kan sende meldinger og bilder i chatten mellom deg og stylisten din. Chatten åpnes automatisk når du sender en forespørsel til stylisten. Trykk på mine bookinger i menyen under profil-ikonet ditt og finn gjeldende booking, her er det et chat-ikon du kan trykke på for å komme til chatten.
Hvordan kvalitetssikrer dere stylistene?
SVAR: Alt på nabostylisten er transparent. Stylistene har bilder av tjenestene de utfører og resultatet de tilbyr. Alle på nabostylisten er verifisert med BankID slik at ingen kan utgi seg for å være noen andre. Vi tilbyr også kursing for stylistene på nabostylisten slik at du som kunde får tilgang på unike ferdigheter. Vi har stylister i alle prisklasser, stiler og nivå slik at du som kunde kan finne det som passer deg. Vi bruker mye tid på å ta vare på stylistene på nabostylisten slik at de kan tilby gode tjenester til fornøyde kunder.
Tar stylisten med alt av utstyr eller må jeg som kunde ha noe?
SVAR: Stylisten har med seg alt av utstyr h*n trenger for å utføre tjenesten. Dersom du bestiller stylisten til din lokasjon er det lurt at du har et bord som stylisten kan sette opp utstyret sitt på, en stol du kan sitte på dersom det et makeup- eller frisørtjenester, eller en sofa du kan ligge på dersom det er vippe- eller brynstjenester. Godt lys er også viktig, mange stylister har med seg en lyskilde.
Er det noe spesielt jeg må huske på eller forberede i forkant av timen?
SVAR: Dersom du må forberede noe i forkant av timen vil dette være beskrevet i beskrivelsen til tjenesten du bestiller som for eksempel “husk å vaske håret før en hårstyling”. Du kan også snakke med stylisten i chatten og høre om det er noe du må huske på. Stylisten kan også kontakte deg og gi informasjon i forkant av bookingen via chatten.
Må jeg betale ekstra for at stylisten skal reise til min lokasjon?
SVAR: Nei, prisen til de ulike tjenestene på nettsiden er satt. Den er den samme uavhengig av hvor tjenesten blir utført.
Hvem rydder opp etter at tjenesten er utført i for eksempel et hjem eller hotell?
SVAR: Det er ingen satte regler på hvem som har ansvaret for å rydde opp. Det er minimalt med opprydding etter en styling, noe avfall som bomullspads eller hår på gulvet. Noen stylister har med seg utstyr til å rydde opp etter tjenesten som for eksempel en liten søppelpose eller våtservietter. Det er veldig satt pris på fra stylistenes side om du viser dem hvor de kan eventuelt kaste avfall etter endt styling.
Hvor lenge i forveien må jeg booke en time?
SVAR: Du kan booke en tjeneste 24 timer eller mer i forkant. Tidspunktene som er åpne for booking på nettsiden vises dersom du legger til tjenesten i handlekurven din og går videre til valg av dato og tid. Her ser du alle ledige tidspunkt stylisten har fremover.
Betaler jeg for timen dersom jeg avbestiller?
SVAR: Du kan avbestille timen og få hele beløpet refundert opptil 24 timer før timen skal bli utført. Dersom du kansellerer en booking mindre enn 24 timer til tjenesten skal bli utført vil du ikke få refundert beløpet da stylisten ikke vil kunne få inn en ny kunde på dette tidspunktet.
Hva skjer dersom jeg booker feil tjeneste?
SVAR: Dersom du booker feil tjeneste kan du eller stylisten kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no og forklare hvilken tjenste som ble bestillt og hvilken tjeneste som skulle ha blitt betalt for. Nabostylisten teamet vil behandle saken og utføre riktig betaling slik at både du og stylisten blir fornøyd.
Kan jeg endre bookingen min?
SVAR: Du kan dessverre ikke endre bookingen din, dette er noe vi ønsker å implementere i fremtiden og jobber med en løsning. I mellomtiden kan du som kunde eller stylisten kontakte nabostylisten på epost kundeservice@nabostylisten.no slik at vi kan løse problemet.